مرطوب کننده،نرم کننده،آب رسان

واژهای بالا برای کرمها یا پمادهایی بکار میرود که به منظور چرب کردن پوست در موارد خشیکی به کار مییرود .از نظیر واژه شناسیی پزشیکی و درمیاتولوژی همه موارد فوق ترجمه لغتمیباشد و منظور از همه آنها یک چیز است یعنی ماده ای که بتواند سطح اپییدرم moisturizer پوست را بپوشاند و از تبخیر آب محتوی اپیدرم جلوگیری کند.

مرطوب کننده ها و نرم کننده ها

ولی گاها ای واژه ها توسط مردم و توسط بعضی افراد شاغل در حر مرتبط آرایشی بهداشتی مانند فروشندگان لوازم آرایشی یا به معانی متفاوت و مختلف به کار میرود .به نظر میرسد این کاربرد غلط ، آرایشگران بی انگیزه از روی بی اطلاعی نیست .البته نه از سمت مردم، بلکه بیشتر از طرف افراد مرتبط با تجارت کرم و لوازم آرایشی جا انداختن این تفاوت بین مردم و القای این مطلب که مثلا نرم کننده عملکرد متفاوتی با مرطوب کننده دارد؛باعث میشود که خرید محصول ،افزایش یابد . مثلا فردی نرم کننده میخرد احساس میکند خشکی پوستش کم نشد وقتی مجددا به فروشنده مراجعه میکند میشنود که اگر نرم کننده تاثیر نکرده بهتر است مرطوب کننده بخرد غافل از اینکه از نظر پزشکان هر دو یک کار انجام میدهند!

آب رسان

ماجرا برای لغت “آب رسان”کمی پیچیده تر است. این لغت از سمت گویندگان و شنوندگان آن طوری به کار میرود که گویا پوست مثل یک زمینی خشک است که آب به آن نرسیده است و علت چروک یا لک پوست فعلی بیمار هم دقیقا همین خشکی و کم آبی پوست اوست و حالا قرار است با مصرف “کرم آبرسان” این آب رفته به جوی برگردد و پوست از نو رویش کند !

تصورات مردم

تصوراتی که از نظر علمی کاملا غلط است ولی به دل مخاطب ،آن هم در فضای خرد گریز جامعه ما خوش مینشیند و طبعا بازار میگیرد! این البته فقط چشمه کوچکی از جهل افکنی سودجویانه در فضای  سلامتی و درمیان در کشور ما است که بهتر است به آن توجه کنیم و به مردم در مورد آن آموزش دهیم.

 

  • پسرک کدنویس
  • آبان 20, 1397
  • 347 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه