درمان مالاریا به کمک قرص پیریمتامین Pyrimethamine

بیماری مالاریا از ورود انگل مالاریا توسط پشه ی آنوفل بوجود می آید.این انگل به مدت 7 تا 30 روز در بدن افراد بدون هیچ علائمی باقی می ماند.به طور کلی این بیماری به دو نوع خفیف و شدید وجود دارد.اگر تشخیص این بیماری به موقع باشد به سادگی قابل درمان است ولی اگر پیگیری نشود و درمان به تاخیر بیفتد حتی منجر به مرگ نیز می شود.داروهای ضد مالاریا برای کسانی که به مکان های استوایی سفر می کنند بسیار ضروری است.

قرص پیریمتامین و مشخصات کلی این دارو

قرص پیریمتامین (Pyrimethamine) با نام تجاری Daraprim در دسته داروی ضد مالاریا دسته بندی می شود. قرص پیریمتامین را با داروی ضد باکتری سولفادوکسین را ترکیب و برای درمان مالاریا استفاده می کنند.این ترکیب برای پیشگیری از بیماری نیست و فقط برای درمان علائم استفاده می شود.بهترین زمان مصرف قرص پیریمتامین یکبار در روز و اندازه مجاز مصرف برای بزرگسالان 3 عدد و در کودکان ب توجه به شرایط آنها است

تداخلات دارویی قرص پیریمتامین:

1- افزایش اثر کوتریموکسازول

2- افزایش اثر تری متوپریم

3- افزایش اثر فنی توئین یا متوترکسات

چگونگی تأثیر قرص پیریمتامین

این دارو از طریق سیستم گوارشی جذب می شود و در کبد متابولیزه شده و در نهایت دفع می شود.بعد از اولین زمان مصرف این قرص تا مدت 24 ساعت اثرات درمانی آن قابل مشاهده است؛این اثرات تا 7 روز بعد از قطع دارو در بدن وجوددارد.

*هرگز بدون مشورت پزشک از این قرص استفاده نکنید.

عوارض جانبی مصرف قرص پیریمتامین

1-بیخوابی

2-سوء هاضمه

3-سوزش گلو

4-کسلی و خستگی

5-تنگی نفس

نکات احتیاطی مهم در خصوص مصرف قرص پیریمتامین

در صورتی که هر کدام از موارد زیر را داشتید حتما با پزشک صحبت کنید:

1-دردهای مزمن کلیوی و کبدی

2-آنمی

3-آلرژی به سولفونامیدها

4-بیماری صرع

5-زنان باردار

به دلیل ایجاد کمبود اسید فولیک در نوزادان ،زنان بارداری که از پیریمتامین استفاده می کنند حتما باید از مکمل های اسید فولیک استفاده کنند.

6-زنان شیرده

اثر مصرف این دارو در شیر مادران شیره ده ظاهر می شود به همین علت طبق دستور پزشک مصرف شود.

7- افراد بالای ۶۰ سال

برای افراد بالای 60 سال مصرف این دارو مشکلی ندارد ولی اگر مدت طولانی مصرف شود حتما باید مکمل های اسید فولیک نیز مصرف شود.

√ نکته: برای کاهش بیماری های گوارشی این قرص را همراه غذا مصرف کنید.