پای گرگ

پای گرگ با نام علمی lycopodium clavatum  گیاهی است که در جنگل های مرطوب اروپا،آسیا و آمریکای شمالی رشد می کند.پای گرگ گیاهی  با ارتفاع نیم متر  و ساقه ایی خزنده و پوشیده از دو ردیف برگ های سبز و ریز است.در انتهای ساقه این گیاه 2 یا 3 سنبله وجود دارد که شامل فلس های کوچک است و درکنار این فلس ها کیسه های ریزی وجود دارد که به آنها هاگ می گویند.جدار این هاگ ها از یک لایه سلول تشکیل شده که بعد از رسیدن به دو شکاف باز می شود و گرده ایی از آن خارج می شود که استفاده طبی دارد.برای استفاده از این گرد ها سنبله های این گیاه را قبل از رسیدن کامل می چینند و روی پارچه ایی تکان می دهند تا هاگ ها خارج شود.رنگ این گرد زرد روشن است و در آب سرد حل نمی شود و روی آب قرار می گیرد ولی اگر در آب جوش ریخته شود به زیر آب می رود.

جوشانده:90 گرم از این گیاه را در 2 لیتر آب جوش بریزید و بگذارید به آرامی بجوشد زمانی که حجم محلول به 1.5 لیتر رسید آن را صاف کنید.

امولسیون: 8 گرم گرد هاگ را با 120 گرم آب رازیانه و صمغ عربی و شربت ساده مخلوط کنید.

1-ادرار آور

2-برطرف کردن ناراحتی های دفع ادرار

3-درمان تورم و التهاب مثانه

4-از بین بردن اسپاسم های عضلانی

5-تنظیم عادات ماهیانه

6-تقویت معده

7-برطرف کردن سنگ کلیه و بیماری های کلیه

8-درمان نقرس

9-درمان رماتیسم و درد مفاصل

10-درمان یبوست های سخت

11-تنظیم کبد

12-برطرف کردن سوزش ادرار

13-رفع بیماری های دستگاه تنفسی

14-درمان بواسیر

15-برطرف کردن خارش پوست

16-درمان سرطان پوست

17-درمان اگزما

18-درمان التهاب

برای درمان التهاب پوست ناحیه ران،که در اشخاص چاق بر اثر راه رفتن ایجاد می شود را می توان با هاگ های این گیاه درمان کرد.

پای گرگ یک گیاه سمی است و باید در مصرف آن احتیاط کرد.