ویتامین E

یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است. این ویتامین مانند ویتامین C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و اثر شیمیایی مخربی که به بافت‌های بدن لطمه می‌زند را از بین می‌برد.


فواید

این ویتامین در بدن مانند یک آنتی اکسیدان است و از سلول‌های بدن در مقابل تخریب حفاظت می‌کند، این ویتامین می تواند  رادیکال‌های آزاد که درون سلول‌های بدن و بطور طبیعی ساخته می‌شوند را خنثی کند. خاصیت آنتی اُکسیدانی این ویتامین به آن اجازه می‌دهد تا از آسیب دیدن داخل رگها و سکته قلبی پیشگیری کند.همچنین این ویتامین دارای خاصیت ضد انعقادی است که به جریان خون در رگ‌هایی که دارای پلاکت‌های چربی چسبنده به دیواره هستند، کمک می‌کند. این ویتامین باعث افزایش سطح ایمنی بدن در برابر بیماری‌ها، جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر، کمک به درمان بیماری‌های چشمی مثل آب مروارید و کاهش احتمال حملات قلبی در بیماران مبتلا به دیابت، کند کردن روند پیری سلول‌ها،مقابله با کم خونی، درمان مشکلات ناشی از چربی‌های بد هضم و کمک به بهبود بیماری‌های پوستی، زخم‌ها، اختلالات تولید مثل و کاهش دردهای پیش از قاعدگی  می‌شود.

*خطر بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.

*این ویتامین در درمان انواع سرطان‌ها مانند پروستات، پوست، و دهان کمک می‌کند.

*مصرف این ویتامین در دوران بارداری باعث کاهش خطر ابتلای نوزاد به بیماری آسم می‌شود.

*رادیکال‌های آزاد را که  به سلول‌های مغز آسیب می زنند، مهار می‌کند.

*این ویتامین در جلوگیری از ابتلاء به سکته مغزی در افراد غیر سیگاری نقش دارد اما در افراد سیگاری خیر.


میزان توصیه شده

خانم‌ها
۱۴ سال به بالا ۱۵ میلی گرم در روز
باردار ۱۵ میلی گرم در روز
شیردهی ۱۹ میلی گرم در روز
کودکان 
۱ تا ۳ سالگی 6 میلی گرم در روز
۴ تا ۸ سالگی ۷ میلی گرم در روز
۹ تا ۱۳ سالگی ۱۱ میلی گرم در روز
مردان 
۱۴ سال به بالا ۱۵ میلی گرم در روز

مصرف بیش از اندازه

اگر مصرف بیش از اندازه و به صورت مصنوعی باشد، باعث مسمومیت‌های ویتامینی می‌شود. همچنین از دیگر عوارض مصرف بیش از اندازه این است که بدن از دیگر ویتامین‌های محلول در چربی استفاده نمی‌کند و کمبود این ویتامین‌ها در بدن به وجود می‌آید.

منابع
این ویتامین فقط در منابع گیاهی و در منابع چربی حیوانی است. روغن‌های گیاهی مثل روغن آفتاب گردان و زیتون٬ ذرت و بادام٬ آجیل تازه٬ اسفناج٬ کلم پیچ٬ سویا و سیب زمینی دارای مقادیری از این ویتامین می‌باشند. همچنین روغن جوانه گندم بهترین ماده غذایی ازنظر ویتامین E می‌باشد.در میوه‌هایی مثل هلو یا مارچوبه نیز  این ویتامین یافت می‌شود. به جز منابع طبیعی ویتامین ای به صورت مصنوعی و به شکل قرص و آمپول نیز در دسترس می‌باشد.

اثرات جانبی

مصرف بیش از حد ویتامین e می‌تواند باعث تهوع، سردرد، خونریزی، خستگی و موارد دیگر شود. همچنین مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث نارسایی کلیه شود.

نقش ویتامین E در ورزش

ویتامین E چون خاصیت آنتی اکسیدانی دارد بعد از تمرینات ورزشی باعث بازسازی سریع سلول های تخریب شده از ورزش می شود . مکمل دهی ویتامین E در ورزشکاران حرفه ای، بطور دائم و پیوسته ورزش می کنند، توصیه می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه