فواید قرص آسپرین و عوارض آسپرین را بدانید

آسپیرین از داروهایی است که به عنوان مسکن مصرف می شود.این قرص کارکردهای دیگری هم دارد مثل افزایش سرعت اعقاد خون و احتمال لخته شدن خون در رگ ها و بروز سکته مغزی را کاهش می دهد.در این بخش ردباره قرص آسپیرین و فواید آن می گوییم:

محافظت از قلب:

برای پیشگیری از عود علائم ناراحتی قلبی با تشخیص پزشک این دارو تجویز می شود؛این دارو از انباشته شدن پلاکت های خون که باعث لختگی م حمله قلبی می شوند جلوگیری می کند.

پیشگیری از بروز سکته:

زمانی یک زخم خونریزی میکند، پلاکت‌ها کنار هم قرار گرفته و باعث تشکیل لخته خون می‌شوند. در این مورد لختگی خون مفید است، اما در برخی موارد خطرناک شده و باعث ایست قلبی می‌شود. این قرص دارای خاصیت ضد انعقاد خون بوده و به کاهش خطر حمله قلبی و مغزی کمک می کند.

کاهش درجه حرارات بدن

مصرف قرص اسپرین روی هیپوتالاموس  اثر گذاشته و باعث برعکس شدن عملکرد اینترلوکین می شود.

درمان التهابات پوستی و آکنه

این قرص خاصیت ضدالتهابی قوی دارد و التهاب نواحی ملتهب مثل جوش‌های روی پوست را کاهش می دهد.میتوانید این قرص را پودر کرده و با مقداری آب ولرم مخلوط کنید. سپس بر روی جوش‌ها بمالید.

عوارض آسپرین

*خونریزی داخلی

*دفع عناصر آهن،روی و ویتامینc

*دفع مواد معدنی

*بروز کم خونی

*آسیب به سلول های کبد

*مشکلات شنیداری

*تاول

*شل شدن پوست

*گلو درد

تداخل دارویی آسپرین

1. سیدوفوویر (Cidofovir)، کتورولاک (Ketorolac)، پروبنسید (Probenecidum)
  2. داروهای بیماری دیابت یا گلوکوم (آب سیاه چشم) مثل استازولامید و متزولامید
  3. الکل یا مشروبات الکلی، آلندرونات، بیسموت ساب‌سالیسیلات، فلاوکوکسید
  4. پمترکسد، سولفین پیرازون، واکسن واریسلا (ویروسی که موجب آبله مرغان می شود).
  5. داروهای گیاهی مانند گاو‌ چشم (بابونه زرد)، گینکو، شاه بلوط هندی، سیر، زنجبیل
  6. داروهایی که برای درمان نقرس مصرف می کنید، انوکساپارین، هپارین، تیکلوپیدین و وارفارین، داروهای شبیه به آسپرین
  7. داروهای تسکین دهنده درد و التهاب یا به اصطلاح NSAIDها مانند ایبوپروفن و نپروکسن و …