فواید ویتامین K

مهمترین فایده جلوگیری از خونریزی است. ویتامین k در درمان خونریزی ناشی از بیماری‌های هموفیلی، کبد ٬ زردی و زخم معده موثر است و همچنین خونریزی‌های ناشی از استفاده از آسپرینها و آنتی بیوتیکها را درمان می‌کند..این ویتامین در پیشگیری از سنگ کلیه، پوسیدگی (پوکی) استخوان، دیابت و بیماری های کبدی مفید است.

* نوع مصنوعی این ویتامین که محلول در آب است برای درمان زخم‌های پوستی مفید است.


کمبود ویتامین k

کمبود ویتامین k باعث می شود افراد در گرما دچار خونریزی بینی شوند. وجود این ویتامین برای انعقاد خون لازم است و بدون این ویتامین کبد نمی‌تواند پروترومبین را بسازد. همچنین کمبود این ویتامین در پوکی استخوان نیز تاثیر دارد. عواملی ممکن است باعث کمبود ویتامین k در بدن شوند؛ شرایطی که مصرف آنتی‌بیوتیک باعث از بین بردن باکتری‌هایی که در روده ویتامین k تولید می‌کنند بشود. نوزادانی که با شیر مصنوعی تغذیه می شوند..  اشعه رادیو اکتیو، اشعه ایکس و آلودگی هوا این ویتامین را در بدن از بین می‌برند و کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند.

منابع حاوی ویتامین K

*بخشی ویتامین k مورد نیاز بدن توسط باکتری‌ها در روده انسان ساخته می‌شود.

* مواد غذایی شامل جعفری، کلم، اسفناج، گل کلم، زرده تخم مرغ، کاهو، چای سبز ٬ گوجه فرنگی٬ مارچوبه، کرفس، لوبیا سبز، شاهی، شلغم ٬ روغن سویا ٬ روغن کبد ماهی و برگ سبز و نخودسبز پخته‌است.

*در شیر، گوشت و میوه جات به مقدار کم وجود دارد.

میزان نیاز روزانه این ویتامین در مردان ۸۰ میکروگرم و در زنان ۶۵ میکروگرم است. مقداری از این ویتامین در کبد ذخیره می‌شود که پاسخگوی نیاز یک هفته بدن انسان می‌باشد.

*مصرف سبزی‌های پربرگ و تیره برگ برای دریافت این ویتامین سودمند است.

* همچنین چون این ویتامین محلول در چربی است، خوردن سس با سالاد باعث افزایش جذب این ویتامین می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه