مشخصات داروی کلرفنیرامین

داروی کلرفنیرامین یا کلرفنامین (Chlorphenamine)  با نام های تجاری  Piriton, Calimal در بازار موجود است. این دارو یک  آنتی هیستامین (ضد حساسیت) است . میزان وابستگی به این دارو بسیار کم است و در صورت مصرف دوز بالا خطراتی برای افراد دارد.نوع تزریقی این دارو نیاز به نسخه پزشک دارد ولی نوع محلول و خوارکی آن نیاز به نسخه ندارد.از این دارو برای درمان  تب یونجه، حساسیت های مداوم، گلودرد، درمان گزیدگی نیش حشرات و همچنین حساسیت های ناشی از تورم پوست بدن استفاده می شود.از این دارو برای تسکین و کاهش حساسیت های پوستی مثل خارش، تورم پوست، قرمز شدن پوست، استفاده می شود. همچنین این دارو باعث کاهش خارش چشم و آبریزش ببینی و کاهش عطسه که ناشی از عوارض بیماری تب یونجه است می شود. برای درمان و کاهش حساسیت ناشی از انتقال خون، توسط پزشک تجویز می شود.

زمان مصرف دارو در  نوع قرص و محلول دارو:

۴ تا ۶ بار در روز و در نوع تزریقی دارو  به اندازه احتیاج فرد ربط دارد.

دوز مجاز مصرفی

اندازه دوز مجاز مصرفی دارو در  بزرگسالان  ۱۲ تا ۲۴ میلی گرم در روز (نوع خورا کی دارو) و ۴۰ میلی گرم در روز (نوع تزریقی دارو) است.

اندازه دوز مصرفی داروی کلرفنیرامین در بچه ها مطابق وزن و سن آنها، کمتر از بزرگسالان استفاده کنند.

چگونگی تأثیر داروی کلرفنیرامین

اثرات درمانی این دارو 60 دقیقه بعد از مصرف مشخص می شود و این اثرات 2 تا 6 ساعت در بدن باقی می ماند.

نکته

این دارو باید در یک محفظه سر بسته در جای خشک و خنک دور از دسترسی کودکان نگهداری شود.

برای قطع داروی کلرفنیرامین به محض اینکه دیگر احتیاجی به استفاده از دارو نبود، می توان مصرف آن را قطع نمود.

عوارض جانبی مصرف داروی کلرفنیرامین :

*تار شدن دید

*سرگیجه

*خشکی دهان

*کم شدن بینایی

*مشکلات ادراری

*جوش

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو داروی کلرفنیرامین

اگر به امراض و دردهای زیر مبتلا هستید حتما قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید:

* اگر به درد مزمن کبدی دچار می باشید.

* اگر قبلا بیماری غش داشته اید.

* اگر به بیماری آب سیاه چشم مبتلا می باشید.

* اگر دچار مشکلات ادراری شده اید.

* اگر داروهای دیگری مصرف می کنید.

نکته:مصرف این دارو همراه با الکل و داروهای آرام بخش و خواب آور بسیار خطرناک است.

زنان حامله

مفید یا مضر بودن این دارو برای زنان حامله ثابت نشده است به همین علت بهتر است قبل از مصرف این دارو با پزشک صحبت کنند.

مادران شیرده

این دارو در شیرمادران ترشح شده و روی نوزاد تاثیر می گذارد.