سرگیجه چیست؟

سرگیجه حالتی است که فرد احساس می کند که محیط اطراف خود در حال چرخش است یا اینکه محیط ثابت اما فرد در حال گردش است.سرگیجه دو نوع است یکی واقعی و دیگری کاذب که سرگیجه واقعی به علت مشکلات سیستم های عصبی مثل سکته مغزی یا گوش داخلی مانند نشانگان منییر است.

نشانگان منییر

نشانگان منییر یکی از شایع ترین علل سرگیجه واقعی است که در فرم خود با حملات سرگیجه تکرار شونده،کاهش شنوایی حسی – عصبی،وزوز گوش و احساس پری و فشار در گوش ظاهر می شود.در این بیماری که بیماری گوش داخلی است سرگیجه حدود بیست دقیقه طول می کشد و اغلب با استفراع و یا حالت تهوع نیز همراه است.

دلایل سر گیجه

1-حرکت مایع گوش داخلی

اگر مایع گوش داخلی حرکت کند و وارد کانال های گوش داخلی بشود ممکن است مدت کوتاهی احساس سرگیجه داشته باشید.برای درمان این مشکل نیازی به عمل نیست و با مراجعه به پزشک و انجام یک سری راه ها این بیماری درمان می شود.

2-کمبود ویتامین B12

کمبود ویتامین ها در بدن باعث بروز مشکلاتی مانند کم شدن جریان خون مغز و فشارخون  می شود.ویتامین B12  از ویتامین های لازم و ضروری برای بدن است که در صورت کمبود این ویتامین ممکن است احساس سرگیجه داشته باشید.البته کمبود این ویتامین به راحتی قابل جبران است و یکی از راه های آن خوردن صبحانه کامل و مصرف گوشت و لبنیات می باشد.

3- اختلالات قلبی

بعضی اوقات سرگیجه نشانه از یک اختلال قلبی است.در بین بیماری های قلبی  فیبریلاسیون دهلیزی و اختلال در دریچه قلبی باعث سرگیجه در افراد می شود.این بیماری ها چون جریان وارد شده به مغز را کاهش می دهد باعث سرگیجه می شود.

4-میگرن

سرگیجه بعضی مواقع با میگرن همراه است؛جالب است بدانید حتی در بعضی مواقع  هم که درد ندارید ممکن است احساس سرگیجه داشته باشید که به علت داشتن میگرن این مشکل برای شما پیش آمده است.

5-اضطراب و استرس

6-کشتی و قایق

دکتر فوستر محقق دانشگاه می گوید:سفر با کشتی می تواند یکی از دلایل سر گیجه باشد و جالب است بدانید این احساس تا یک سال بعد از  سفر ممکن است در افراد وجود داشته باشد.

7-مصرف دارو

داروهای بسیار هستند که باعث بروز سرگیجه می شوند.مثلا استفاده از دوز بیش از اندازه داروی فشار خون باعث سرگیجه می شود.البته نباید تصور کرد که همه داروها باعث بروز سرگیجه می شود و تشخیص این مورد تنها با نظر پزشک است.

8-کم آبی

کم آبی بدن و یا داشتن رژیم غذایی نامناسب نیز باعث بروز سرگیجه می شود.کم آبی باعث کاهش فشار خون می شود که یکی از دلایل بروز سرگیجه است.

9-کم خونی

کم خونی علاوه بر بروز مشکلاتی مانند کمبود انرژی و احساس خستگی باعث سرگیجه در افراد نیز می شود.پزشک با انحام آزمایش متوجه این بیماری می شود و دارو هایی تجویز می کند که باعث درمان سرگیجه می شود.

سرگیجه صبحگاهی

سرگیجه صبحگاهی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد،کاهش قند در برخی مواقع باعث سرگیجه های صبحگاهی می شود.دیگر دلیل سرگیجه صبحگاهی احساس خستگی و ضعف است.در بعضی مواقع سرگیجه به علت افت فشار و کاهش فشار خون و یا دیگر بیماری ها نیز  است.

سرگیجه در دوران بارداری

گاهی در زمان بارداری به علت تغییراتی که در سیستم قلبی و عروقی بوجود می آید دچار سرگیجه و یا سبکی سر می شوید ولی چون در دوران بارداری ضربان قلب بالا می رود و قلب خون بیشتری پمپاژ  می کند و خون بدن 30 تا50 درصد افزایش می یابد ؛سرگیجه مشکل جدی نیست. در بعضی مواقع نیز سرگیجه در این دوران بسیار مهم است و ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که حتما باید به پزشک مراجعه کرد.

چگونه از سرگیجه در دوران بارداری جلوگیری کنیم؟

1-سریع از جایتان بلند نشوید

2-به پشت نخوابید

3-به طور منظم بخورید و بنوشید

4-از گرما دوری کنید

5-در ورزش کردن زیاده روی نکنید

راه های خانگی برای درمان سرگیجه

1-تنفس عمیق

2-نوشیدن آب

3-ماساژ

4-ورزش کردن

درمان سرگیجه با طب سنتی

1-زنجبیل

زنجبیل، یکی دیگر از درمان های موثر سرگیجه است ، شما می توانید زنجبیل را خام بخورید یا آن را به شکل چای زنجبیل مصرف کنید، و این مشکل را درمان می کند. این کار با بهبود گردش خون در سراسر بدن در نتیجه درمان موثر سرگیجه کار می کند.

2-سیاه دانه و زیتون

به مدت 11 روز هر روز صبح قبل از صبحانه 1 قاشق مربا خوری عسل را با چند قطره روغن سیاه دانه مخلوط کرده و بخورید.

3-چای بابونه

نوشیدن یک فنجان چای بابونه برای درمان سرگیجه کافی است.

4-آب کرفس

آب کرفس برای درمان سرگیجه بسیار موثر است اما بهتر است زمانی مصرف شود که سرگیجه به علت کاهش فشار خون است.

5-ریحان

3یا4 برگ ریحان را در آب بجوشانید و قبل از رفتن به رختخواب بنوشید.

6-لیمو

در یک لیوان آب نصف آب یک لیمو ریخته و آن را با دو قاشق چایخوری شکر مخلوط کرده و بنوشید.

7-ماست

تحقیقات نشان داده که ماست تاثیر بسیاری بر درمان سرگیجه دارد.زمانی که احساس سرگیجه داشتید یک کاسه ماست بخورید.

8-جوز و زیره

پودر جوز و زیره سبز را مخلوط کرده و سه بار در روز مصرف کنید.

 

 

 

 

 

 

 

  • پسرک کدنویس
  • مهر 25, 1397
  • 384 بازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه