ﭼﺮﺍ ﮐﻮﺩﮐﺎﻥ ﻓﺤﺎﺷﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ؟

فحاشی کردن کودکان دلایل متفاوتی دارد اصلی ترین دلیل الگوهای کودکان است که خود ما هستیم .کودک در هر محیطی قرار بگیرد و هرگونه که اطرافیانش صحبت کنند یاد میگیرد.علت دیگر می تواند این باشد که کودکان توانایی کنترل خشم خود را ندارد و می توانیم بگوییم به گونه ایی برای ابراز خشم خود این کار را انجام می دهند.در گاهی مواقع هم بعضی از بیماری های باعث پرخاشگری و ناسزا گویی در کودکان می شود.مثلا بیماری تیروئید پر کار باعث می شود کودک زمینه ایی از اختلالات افسردگی و اضطرابی پیدا کند و همین باعث پرخاشگری و نهایت فحاشی می شود.البته فحاشی می تواند به رفتار های کودکان نیز مربوط باشد مثلا کودکی که لجباز است و میداند فحش دادن کار بدی است و باعث ناراحتی اطرافیانش می شود زمانی که شرایط مطابق میلش نیست شروع به فحاشی برای رسیدن به هدف خود می کند.

 

ﭼﺮﺍ ﺑﺰﺭﮔﺘﺮﻫﺎ ﻓﺤﺎﺷﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ؟

فحاشی در بزرگسالان نیز دلایل مختلفی دارد گاهی می تواند به دلیل اصابت سر به یک جسم محکم یا برخورد چکش به سر انگشتان باشد.گاهی مواقع افراد برای برانگیختن خشم دیگران و تحریک آنها اقدام به فحاشی می کنند.در برخی مواقع نیز بزرگسالان فکر می کنند برای قدرت نمایی و تاکید بر حرف خود باید فحاشی داشته باشند.

 

ﻭﻗﺘﯽ ﮐﻮﺩﮎ ﻓﺤﺎﺷﯽ ﮐﺮﺩ ﭼﮑﺎﺭ ﮐﻨﯿﻢ؟

 

وقتی کودکی فحاشی می کند تنبیه و محروم کردن یکی از بهترین راه حل ها می باشد.مثلا وقتی در جمعی کودک فحش یا ناسزایی داد او را 5 دقیقه از جمع خارج کنیم و دلیل این محرومیت را نیز برای او توضیح دهیم.

یک روش دیگر این است که کودک را از علاقیش محروم کنید مثلا یکی از وسایل بازی او را برای مدتی از او بگیرید.اگر کودک بلافاصله عذر خواهی کرد دلیل بر این نیست که سریع رو راببخشید؛بهتر است کودک را توجیه رفتار اشتباهش کنید و علت تنبیه را هم بگویید.

 

 ﻭﻗﺘﯽ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻭﺍﻟﺪﯾﻦ ﻓﺤﺎﺷﯽ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ؟

 

گاهی مواقع ممکن است والدین به دلایلی اقدام به فحاشی کنند مثلا بعضی بیماری ها باعث فشار های به بیماران می شود در این مواقع افراد ناخودآگاه شروع به گفتن ناسزا می کنند.در این مواقع بهتر است برای کودکان توضیح دهیم.اگر فرزندتان در سنین نوجوانی است بهتر است از  او کمک بگیرید .

 

ﻭﻗﺘﯽ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﺩﺭ ﺩﺍﻡ ﻓﺤﺎﺷﯽ ﻫﺴﺘﯿﻢ، ﭼﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﺮﺩ؟

 

در ابتدا در نظر داشته باشید افرادی که خوب صحبت می کنند در بین افراد جایگاه دیگر دارند و باهوش تر و مودب و سخندان در نظر افراد هستند.

*در ابتدا از  حدف دشنام های جزیی و کوچک شروع کنید.

برخی افراد برای تاکید بر سخنان خود گاهی مواقع اقدام به فحاشی می کنند برای این افراد بهتر است که کلمات دیگری را با لحن و آهنگی تاثیر گذار بگویند.

*تمرین شکیبایی

صبر و بردباری را تمرین کنید،سعی کنید سریع از کوره در نروید.

*پیش از سخن گفتن فکر کنید

گفتن دشنام و واژه های نادرست و بی مهارتی در سخن وری اثرات احتمالی و پیامد هایی دارد که مطمئنا در آیند مشکل ساز می شود.

*ﺗﺮﮎ ﻋﺎﺩﺕ ﺩﺷﻮﺍﺭ

ترک بد دهانی همچون ترک دیگر موارد نیازمند تمرین،پشتکار و حمایت دیگران است.علاوه بر ترک واژه های قبیح سعی کنید احساسات و هیجاناتی که شما را از کنترل خارج می کند را کنترل کنید.

* ﺑﺎ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺪ ﺩﻫﺎﻥ ﻣﻌﺎﺷﺮﺕ ﻧﮑﻨﯿﺪ

دوستان بد دهان خود را کنار بگذارید تا مجبور نباشید برای معاشرت و هم صحبتی با آنها از کلمات و جملات نادرست استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه