داروی مدافینیل Modafinil و بیماری نارکولپسی

نارکولپسی یکی اختلالات نادر سیستم عصبی است که از بین هر 2000 نفر یک نفر به آن مبتلا می شود.در این اختلال در فرد حالت خواب آلودگی و به خواب رفتن ایجاد می شود. معمولا افرادی که به این بیماری دچار می شوند در گروه سنی 10 تا 25 سال قرار دارند.در واقع نارکولپسی میل ناگهانی و بدون کنترل به خوابیدن در زمان بیداری است.کسانی که این بیماری را دارند با استرس و هیجانات شدید به گرفتگی ماهیچه دچار می شوند و حتی ممکن است به فلج خواب نیز گرفتار شوند.داروی مدافینیل از داروهای موثر برای درمان بیماری نارکولپسی است.

مکانیسم اثر داروی مدافینیل

پژوهشگران معتقدند داروی مدافنینیل از راه های مختلفی بر مغز تاثیر می گذارد این در حالیست که آمفتامین ها برقسمت های بیشتری از مغز اثر می گذارند.همچنین در تحقیقات مشخص شده است که مدافینیل نورون های دارای اورکسینی را فعال می کند که فقط در هیپوتالاموس جانبی یافت می شود و به مناطق مختلفی مانند قسمت های اصلی تنظیم خواب آکسون می فرستد.

موارد کاربردی داروی مدافینیل

داروی مدافینیل علاوه بر درمان نارکولپسی در درمان آپاتی در افراد مسن نیز نقش دارد.در مطالعه روی 300 بیمار که به افسردگی مبتلا بودند اثر تقویتی مدافینیل مشاهده شده است.این دارو برای درمان خواب آلودگی و خستگی در طی افسردگی مفید است.همچنین این دارو در درمان افسردگی دو قطبی نیز موثر بوده است.مدافینیل در درمان افسردگی مفاوم به صورت یک درمان کمکی و شبیه به محرک ها مفید است.

عوارض جانبی داروی مدافینیل

*تهوع

*سردرد

*افسردگی

*عصبی بودن

نکات مهم در خصوص داروی مدافینیل

1-این دارو یک مهار کننده بازگشت پذیر آنزیم  CYP2C19 است که سطح سرمی دیازپام ،فنی توئین و پروپرانولول را زیاد می کند.

2-در کسانی که آنزیم D2D6 نقص دارد،داروهایی مثل ضد افسردگی های سه حلقه ایی،SSRI ها،بوپروبپون می توانند باعث افزایش سطح خونی مدافنینل شوند.

3-مصرف طولانی مدت داروی مدافینیل باعث القا CYP3A4 شده و سطح داروهای ضد بارداری،استروئیدی و سیکلوسپورین و تئوفیلین می شود.

4-برای شروع مصرف داروی مدافینیل با دوز 200 میلی گرم شروع کنید.اما در بعضی تحقیقات برای تاثیر گذاری بیشتر دوز 300 میلی گرم را پیشنهاد داده اند.(دوز 400 میلی گرم در روز نیز مشخص شده است ولی دوزی بالاتر از این مشخص نشده است)

5-در کسانی که نارسایی کبدی دارند از دوز معمولی کمتر توصیه می شود و در افراد مسن دوز پایینی تجویز می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه