بابونه

بابونه گیاهی گرم  و خشک است.این گیاه کوچک با ارتفاعی تقریبا  30 سانتی متر  و  گل های زرد رنگ و  طمع تلخ در چمن زار ها به صورت خودرو رشد می کند.برگهای بابونه بسیار کوچک و دارای بریدگی های نامنظم و  ساقه آن به رنگ سبز مایل به سفید است.بابونه بوی مطبوعی دارد و  از اسانس آن در عطر سازی و  معطر کردن غذا استفاده می شود.این گیاه گونه های مختلفی دارد ولی بیشتر از گونه آلمانی و  رومی آن به دلیل خواص گیاهی که دارند استفاده می شود.برای درمان برخی از بیماری ها و استفاده از فواید این گیاه می توان با توجه به نیاز از روغن،اسانس و یا چای آن استفاده کرد.

اسانس:تقریبا 1% اسانس بابونه  در گیاه آن وجود دارد که به وسیله تقطیر با بخارآب به دست می آید؛رنگ این اسانس آبی و  در عطر سازی و یا معطر کردن غذا استفاده می شود.

چای:یک قاشق چایخوری بابونه خشک را در یک فنجان آب جوش بریزید و  بگذارید به مدت 5 دقیقه دم بکشد.

روغن:مقداری گل خشک بابونه را با روغن کنجد (روغن کنجد باید 4 برابر گل بابونه باشد) و مقداری آب(آب باید 2 برابرگل بابونه باشد)ترکیب کرده و بگذارید تا آب آن کاملا تبخیر بشود.

1-درمان زخم معده

می توان گفت یکی از مهم ترین خواص این گیاه درمان زخم معده می باشد.برای درمان این بیماری قبل از صبحانه از چای غلیظ بابونه استفاده کنید،سپس به رختخواب بازگرید و به پشت دراز بکشید،بعد از چهار دقیقه روی دست راست خود بخوابید سپس به مدت چهار دقیقه به روی دست چپ خود بخوابید؛بعد از ربع ساعت می توانید صبحانه خود را میل کنید.با گذشت 2 هفته اثرشگفت انگیز این گیاه را میبینید.

2-تسکین درد

برای تسکین درد عضلات می توانید از چای بابونه استفاده کنید علاوه براین برای تسکین درد می توانید چند قطره روغن بابونه را روی قسمت مورد نظر ریخته و ماساژ دهید،همچنین برای کودکانی که هنگام دندان درآوردن درد دارند می توانید بابونه بدهید.

3-درمان چشم درد

برای درمان چشم درد،بابونه و سرکه مخلوط  کرده و بخور دهید.

4-دفع سنگ کلیه

عرق بابونه ادرار را زیاد،بافت سنگ را نرم و مجاری ادرار را باز می کند و باعث میشود به راحتی سنگ دفع شود.

5-درمان بیماری روده

بابونه برای رفع کرم روده و همچنین رفع ورم روده بسیار مفید است.

6-درمان بیماری پوستی

اسانس بابونه همراه با روغن بادام برای بیماری های پوستی نظیر اگزما،خارش و کهیر مناسب است.مصرف گل بابونه برای برطرف کردن التهابات پوستی و ترمیم آسیب های سطحی پوست کاربرد دارد.

7-التیام زخم های دهان

بابونه بهبود دهنده زخم است و خاصیت میکروب کشی نیز دارد.برای درمان زخم های دهان می توانید دم کرده بابونه را دهانشویه کنید یا اینکه مقداری بابونه را بجوید.

8- تقویت کننده اعصاب

9-مقوی مغز

10-تقویت کننده قوای جنسی

برای تقویت قوای جنسی 5 گرم ریشه بابونه خشک را همراه با سرکه رقیق بخورید.

11-تنظیم کننده عادات ماهیانه

خانم هایی که سردی رحم دارند،عادت ماهیانه آنها آغاز نمی شود و یا اینکه قبل از عادت ماهیانه درد بسیاری دارند،این افراد می توانند از دم کرده بابونه استفاده کنند یا اینکه با روغن بابونه روی شکم ولگن خود را ماساژ دهند.

12-درمان سوختگی

از کمپرس دم کرده بابونه برای درمان سوختگی های سطحی می توانید استفاده کنید.

13-درمان سردرد و میگرن

بابونه مواد زائد سر و مغز را پاک می کند و سر درد هایی که ناشی از رطوبت در سر،سردی سر و تجمع بلغم است را برطرف می کند.می توان کمی روغن بابونه را در بینی چکانید و یا روی پیشانی و گونه ماساژ داد تا سردردهایی که ناشی از باد سرد و یا سینوزیت است برطرف شود.

14-درمان بیماری های مجاری ادرار

کسی که قطره قطره ادرار می کند برای درمان ازچای بابونه استفاده کند.

15-درمان کم ترشحی درعادات ماهیانه

16-تب بر

17-تقویت معده

کسانی که مشکلات گوارشی،درد معده و نفخ دارند می توانند با دم کرده بابونه این مشکل را حل کنند.

18-درمان بی اشتهایی

19-نیرو دهنده

چنده قطره اسانس بابونه را در وان بریزید و  15 دقیقه در آن دراز بکشید؛حمام بابونه اثر نیرو دهنده ایی بر  شما دارد.

20-روشن شدن مو

شستشوی مو با چای بابونه موها را روشن و شفاف می کند.

21-درمان اختلالات یائسگی

خانم های یائسه هر روز از چای بابونه استفاده کنند؛این چای برای درمان اختلالات یائسگی بسیار مفید است.

22-ضدآلرژی

23-درمان کمر درد و  درد مفاصل

برای درمان کمر درد و درد مفاصل و نقرس روی محل درد روغن بابونه ریخته و به آرامی ماساژ دهید.

24-درمان مسمومیت های غذایی

اسانس بابونه چون اثر قی آور دارد برای درمان مسمومیت های غذایی استفاده می شود.

25-رفع زردی

26-درمان گوش درد

برای رفع گوش درد یک قطره روغن بابونه را در گوش بچکانید.

27-درمان جوش

بخور گل بابونه برای درمان جوش بسیار موثراست.

28-سیاهی دور چشم

برای درمان سیاهی دور چشم از کمپرس دم کرده گل بابونه استفاده کنید.

29-رفع بی خوابی

برای داشتن خوابی آرام قبل از رفتن به رختخواب یک فنجان چای بابونه میل کنید.

30-درمان سرماخوردگی

برای درمان سرماخوردگی،خلط وسینوزیت می توان دم کرده بابونه رابامقداری عسل و یا نبات شیرین کرد و میل کرد ویا از بخوراین گیاه استفاده کرد.

استفاده زیاد ازبابونه باعث سر درد می شود.این گیاه برای زنان حامله یک گیاه پرخطر است و ممکن است باعث سقط جنین آنها بشود.همچنین کسانی که بیماری هایی مانند فشار خون،پروستات،قلب،حلق و فلج عضلانی دارند نباید از بابونه استفاده کنند.

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,