افسنتین

افسنتین با نام علمی Artemisia absinthium گیاهی چند ساله با ارتفاع نیم متر است که به صورت خودرو در شمال آفریقا،غرب آسیا و نواحی اروپا و در منطقه وسیعی از ایران می روید.در رشت به آن گندواش و واش می گویند.برگ های این گیاه متناوب با بریدگی های باریک و پوشیده از تارهای مویی به رنگ سفید و به طول 8 سانتی متر است.گل های افسنتین به رنگ زرد در تابستان ظاهر می شوند.میوه این گیاه به شکل فندق و بسیار کوچک با سطحی صاف است.برگ ها و گل های این گیاه دارای بوئی بسیار قوی است که باعث فراری دادن حشرات می شود.

دم کرده:یک قاشق چایخوری از این گیاه خشک را در یک لیوان آب جوش بریزید و بگذارید 10 دقیقه دم بکشد سپس آن را صاف کنید .

تنتور:200گرم برگ و گل های این گیاه را با نیم لیتر الکل 50 درجه طبی در شیشه ایی بریزید و بگذارید دو هفته بماند بعد از این مدت آن را صاف کنید .

پودر:گل و برگ های خشک این گیاه را درآسیاب بریزید و به صورت پودر درآورید.

روغن:200گرم برگ و گل خشک این گیاه را در یک لیتر روغن زیتون بریزید و به مدت شش هفته بگذارید بماند و هر روز آن را تکان دهید و بعد از این مدت آن را صاف کنید.

سرکه:30گرم از این گیاه را در سرکه ریخته و به مدت 12 ساعت  روی حرارت 30 درجه بگذارید سپس آن را صاف کنید.

شربت:150گرم برگ و گل این گیاه را در یک لیتر آب جوش ریخته و سپس آن را روی آتش بگذارید و آنقدر بجوشانید تا حجم مایع به دو  سوم کاهش یابد؛سپس آن را صاف کنید و نیم کیلو عسل به آن اضافه کنید و دوباره بپذیرد تا غلیظ شود.

خواص

1-ضد کرم معده و روده

2-تقویت اعصاب

3-برطرف کردن سوء هاضمه

4-از بین بردن افسردگی

5-تقویت قلب

6-تب  بر

7-درمان اسهال مزمن

8-رفع کم خونی

9-ضد تشنج

10-تمیزکردن رگ ها

11-درمان سردرد سرماخوردگی

12-رفع سرگیجه

13-درمان درد مفاصل

14-درمان صرع

مضرات

مصرف این گیاه باید کم و تحت نظر پزشک باشد،مصرف زیاد افسنتین باعث بروز حساسیت  و ناراحتی در افراد نیز می شود.همچنین زنان باردار،کسانی که سابقه خون ریزی بینی ،خونریزی بو اسیرو به طور کلی خون ریزی های داخلی دارند باید از مصرف این گیاه خود داری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه