آفتاب گردان

آفتاب گردان گیاهی بانام علمی   Helianthus annuus است با گل هایی درشت که یک تا سه متر رشد می کند.تمامی قسمت های گل آفتابگردان از ریشه ،ساقه و مغز ساقه،گل و حتی شاخه های آن دارای خواص بسیاری هستند.از تخمه آفتاب گردان روغنی گرفته می شود بسیار مناسب پخت و پز است.بیشترین استفاده این گیاه از اسانس و روغن و تخم های آفتاب گردان است.

 مراحل کاشت دانه آفتاب گردان

ابتدا خاک را نرم کنید،یک سوارخ عمیق در خاک ایجاد کنید.باید فاصله بذر های آفتاب گردان باید 15 تا 45 سانتی متر و فاصله ردیف ها 75 سانتی باشد.در هر سوراخ چند تخم آفتاب گردان بگذارید و آن را با خاک بپوشانید.بعد از کاشت یک لایه کود روی خاک بریزید و خاک را مرطوب کنید.هر چند روز یک بار به گل آفتاب گردان آب بدهید،این گل بعد از 2-3 ماه کامل می شود.

برداشت

روش برداشت این گل در زمین های کوچک بدون ماشین و با استفاده از نیروی انسانی می باشد.زمانی که گل های آفتاب گردان به رنگ قهوه ایی درآمد و شروع به خشک شدن کرد گل را از فاصله 5 سانتی از ساقه جدا کرده و آن را خشک کنید.

خواص

1-زنگ زدن گوش

برای درمان زنگ زدن گوش می توانید مغز ساقه ی آفتاب گردان را مانند چایی دم کنید وروزی سه فنجان میل کنید.

2-تقویت معده

30 گرم از برگهای خشک شده آفتاب گردان را دم کنید وبنوشید،یک نوشیدنی موثر برای تقویت معده می باشد.

3-تسریع زایمان

دم کرده گلهای خشک آفتاب گردان را برای تسریع در زایمان می توانید استفاده کنید.

4-بیماری های ادراری

جوشانده ریشه خشک آفتاب گردان برای درمان بیماری های ادراری مفید است.

5-درمان آرتروز

برای درمان آرتروز تعدادی کاسبرگ گل آفتاب گردان را در آب بیاندازید وآنقدر بجوشانید که مانند شیره چسبناکی بشود؛سپس این شیره را روی مفاصل دردناک بمالید.

6-درمان ورم پستان

برای درمان ورم پستان کاسبرگ های گل آفتاب گردان را زیر نور آفتاب خشک کنید و سپس آن را آسیاب کنید؛از این آرد بدست آمده با آب و کمی شکر شربتی تهیه کنید و به بیمار بدهید.

7-درمان سردرد سرماخوردگی

30 گرم تخم آفتاب گردان را  در دو لیوان آب ریخته و بگذارید بجوشد،این جوشانده را روزانه مصرف کنید.

8-درمان سنگ کلیه

مغز ساقه آفتاب گردان را درآب ریخته وبگذارید آهسته آهسته بجوشد،از این نوشیدنی هر روز میل کنید؛بعد از یک هفته از شر سنگ کلیه خلاص می شوید.

9-درمان زخم و بریدگی

مغز ساقه آفتاب گردان را تا می توانید له کنید و مانند پماد روی زخم بگذارید؛علاوه بر بدن آمدن خون به بهبود سریع بریدگی کمک می کند.

10-پایین آوردن فشار خون

11-درمان ورم صورت

گل های خشک آفتاب گردان را در آب جوش دم کرده و روزی سه فنجان مصرف کنید.

12-درمان درد معده

13-درمان آرتروز

14-درمان اسهال خونی

تخم آفتاب گردان را در آب بریزید و به مدت یک ساعت با حرارت ملایم بپذید سپس آن را با قند و یا نبات شیرین کنید و به مریض بدهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه