مشخصات کلی قرص کاپتوپریل

قرص کاپتوپریل ( captopril ) با نام های اختصاری  Kaplon, Ecopace, Capoten, Aceprill در دسته بندی دارویی جزو داروی ضد فشار خون و داروی درمان بیماری های قلبی می باشد.در صورت مصرف زیاد خطرات بسیاری دارد ولی وابستگی به این دارو کم است.برای تهیه این دارو نیاز به نسخه پزشک دارید پس این دارو را به صورت خود سر مصرف نکنید.از این قرص برای درمان فشار خون بالا استفاده می شود ضمنا برای درمان نوعی نارسایی قلبی که در آن قلب قادر به انجام وظایف نمی باشد مورد استفاده قرار میگیرد. این دارو با آرام کردن  عضلات دیواره رگهای خونی باعث گشاد شدن این رگها شده و عبور جریان خون را آسان می کند و در نتیجه فشار خون را پایین میاید.همچنین این دارو برای افرادی که دچار حمله قلبی شده اند تجویز میشود.برخی مواقع برای جلوگیری از آسیب های کلیوی به کسانی که قند خون دارند توصیه می شود .

زمان مصرف

از این قرص باید زمانی که فرد دراز کشیده استفاده کرد زیرا فشار به طور ناگهانی پایین می آید.

زمان مصرف این دارو  ۲ تا ۳ بار در روز می باشد.

اشکال دارو

این دارو تنها به شکل قرص در بازار موجود است

دوز مجاز مصرفی

اندازه دوز مصرفی مجاز دارو  ابتدا ۱۲/۵ تا ۲۵ میلی گرم در روز سپس این مقدار به ۵۰ تا ۱۵۰ میلی گرم در روز افزایش می یابد.

چگونگی تأثیر قرص کاپتوپریل

اثرات درمانی این دارو 30 تا 60 دقیقه بعد از اولین مصرف مشخص می شود.

اثرات دارو 6 تا 8 یاعت بعد از قطع دارو در بدن باقی می ماند.

نکته

این دارو باید در یک محفظه سر بسته و در جای خشک و خنک و دور از دسترسی کودکان نگهداری شود.

مصرف این دارو  را بدون مشورت با پزشک قطع نکنید، زیرا قطع نابهنگام دارو ممکن است موجب بدتر شدن شرایط بیماری گردد.

عوارض جانبی مصرف قرص کاپتوپریل

*آبله

*درد معده

*تهوع

*سرگیجه

*سردرد

*سرفه خشک

*بی مزگی دهان

*جوش

*خارش بدن

*گلو درد

*درد قفسه سینه

نکات احتیاطی در مصرف قرص کاپتوپریل

اگر به امراض و دردهای زیر مبتلا هستید قبل از مصرف این دارو، پزشک معالج خود را در جریان قرار دهید:

1. اگر از حساسیت های شدید رنج می برید.
  2. اگر درد مزمن کلیوی دارید.
  3. اگر بیماری مزمن وریدی دارید.
  4. اگر در حال رژیم کم کردن سدیم بدن می باشید.
  5. اگر داروهای دیگری مصرف می کنید.

نکات

زنان حامله

مصرف این دارو برای زنان حامله مجاز نیست زیرا روی رشد بچه تاثیر دارد.

زنان شیرده

این دارو در شیر مادران ترشح می شود به همین علت قبل از مصرف باید با پزشک خود صحبت کنند.

اطفال و کودکان

مصرف این دارو برای کودکان مجاز نمی باشد.

افراد بالای 60 سال

مصرف این دارو در این افراد باعث سرگیجه و حالت غش می شود، لذا کلیه رانندگان و افرادی که کارهای پرمخاطره انجام می دهند بهتر است هنگام مصرف این دارو از فعالیت های مربوطه دست بکشند.
نکته: کنترل منظم میزان پتاسیم خون و همچنین کنترل تعداد گلبولهای سفید موجود در خون و همچنین کنترل کارکرد کلیه ها در طول درمان با این دارو ضرورت دارد.