فواید

شنا یکی از محبوب ترین ورزش ها بین افراد است.افرادی که شنا می کنند احساس نشاط و راحتی دارند زیرا در شنا کردن استقامت دستگاه گردش خون،سرعت،انعطاف پذیری افزایش داده و به طور کلی باعث کاهش استرس و اضطراب شده و کمک می کند فرد انرژی بیشتری برای انجام کار های روزانه داشته باشد.این ورزش از ورزش هایی است که تمام افراد در سنین مختلف قادر به انجام آن هستند.

تغییرات حاصل از شنا کردن

 

شنا کردن (شنا در مسافت های طولانی مانند 600،800و یا 1400 متر )باعث می شود احتیاج بدن به دستگاه انتقال اکسیژن زیاد شود و باعث تغییرات زیر میشود:

کاهش ضربان قلب،افزایش بازده قلب،افزایش کیفیت خون و ذخیره شدن مقدار بیشتری گلیکوژن در ماهیچه و جگر و افزایش میتوکندر در تارهای ماهیچه ایی.

 

ماهیچه هایی که در شنا به کار گرفته می شود:

 

1-ماهیچه های پایین برنده دست:ماهیچه های سینه،ماهیچه پشتی بزرگ،ماهیچه سه سر بازویی

2-ماهیچه های گرداننده داخلی دست:ماهیچه پهن پشتی،ماهیچه سینه ای بزرگ،ماهیچه گردبزرگ،ماهیچه تحت کتفی

 

تغییرات حاصل از تمرینات سرعتی شنا

تمرین سرعتی چیست؟تمرین هایی با حداکثر سرعت را در مسافت های کوتاه سرعتی می گویند.
*این تمرین ها باعث افزایش قدرت انقباض ماهیچه و  افزایش مقدار ATP-PC در ماهیچه می شود که همین باعث افزایش قدرت شناگر ها برای انجام تمرین های سرعتی است.

 

بهداشت شناگران

اکثر مردم در مسافرت های خود بیشتر به فکر شنا کردن و لذت بردن از دریا هستند.مواردی که باید در شنا کردن در دریا رعایت شود کمتر مورد توجه مردم قرار می گیرد.شنا کردن در دریا حتی برای افراد حرفه ایی هم کار سخت و نادرستی است.سالانه شاهد غرق شدن افراد با تجربه و مبتدی هستیم که علت این موضوع رعایت نکردن ایمنی است.در سطح زیر استخر نیز مواد بیولوژیکی و شیمیایی وجود دارد که در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی ممکن است خطراتی داشته باشد.عوامل محیطی مثل جلبک،قارچ و گازهای شیمیای تشکیل شده در آب  و مواردی مانند کیفیت اولیه آب،میزانPH و درجه حرارت آب در بهداشت بسیار موثر است.

 

شنا برای زنان باردار

زنان باردار به دنبال انجام ورزش های ملایم برای دوران بارداری خود می باشند.ورزش های زیادی برای این دوران وجود دارد ولی بسیاری از متخصصان نرمش و ورزشهای سبک در آب را پیشنهاد می کنند.شنا کردن در آب خستگی و کسلی این دوران را کم می کند و باعث بهبود وضعیت جسمانی می شود.

 

شنا برای افراد چاق

 

شنا برای افراد چاق یک ورزش فوق العاده هست زیرا از گروه ورزش های هوازی است که به سوختن کالری کمک کرده و تاثیر مطلوبی بر کاهش وزن دارد.

شنا تاثیر زیادی بر کم کردن استرس دارد.ویژگی ماساژ دهندگی آن باعث آرامش  اعصاب می شود.این ورزش برای همه کسانی که علاقمند به بهبود وضعیت جسم و روحی خود هستند صرف نظر از سن و سال مفید است.

*در این ورزش قسمت های بالا تنه بسیار درگیر می شوند.ماهیچه های کوچک بازو ها در اثر ورزش شنا نسبت به ماهیچه های بزرگ پا بیشتر درگیر می شوند.بهبود ظرفیت تنفسی،بالا رفتن قدرت خون رسانی قلب  از دیگر فواید ورزش شنا کردن است.

 

نتایج عدم رعایت بهداشت

 

– عفونت هاي روده اي

– عفونت هاي ويروسي و قارچي

– عفونت هاي بخش فوقاني تنفس

– عفونت چشم، گوش، گلو و بيني

 

نکات قبل از شنا

 

– قبل از ورود به استخر پاي خود را در داخل حوضچه كلر قرار دهيد.

– قبل از ورود به استخر بدن خود را با يك شوينده مناسب شستشو دهيد.

– بعد از استخر نيز بدن خود را شستو دهيد.

– به همه كساني كه به استخر مي روند توصيه مي شود پيش از ورود به استخر مثانه خود را تخليه كنند.

– هنگام شنا كردن خلط گلوي خود را به آب استخر وارد نكنيد. ترجيحاً هنگام ابتلاء به بيماري توأم با خلط عفوني، به شنا نپردازيد.

– از تف كردن، مضمضه كردن آب، شستن و خارج كردن ترشحات بيني و… خودداري كنيد.

– اگر بيماري پوستي از قبيل بيماريهاي قارچي قابل سرايت داريد به هيچ عنوان به استخر عمومي مراجعه نكنيد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن
مقایسه