خاکشیر

خاکشیرگیاهی خودرو است با ارتفاع یک متر که برگ های آن دارای بریدگی های زیاد و نخی شکل است.خاکشیردارای گلهایی به رنگ زرد است و میوه آن خورجینی و باریک و به صورت قائم روی ساقه اش قرار دارد.بیشترین قسمت مورد استفاده این گیاه تخم آن است کمی دراز و ریز است و در دو رنگ وجود دارد.یکی از آنها قرمز رنگ  و دارای طمع تلخی است و دیگری به رنگ قرمز تیره می باشد.

1-التیام دهنده زخم

2-درمان اسهال

جوشانده خاکشیر برای درمان اسهال بسیار مفید است.

3-ادرار آور

4-تب بر

5-دفع کرم

6-برطرف کننده التهاب کلیه

7-تقویت دستگاه هاضمه

8-درمان کم اشتهایی

9-روشن کردن رنگ صورت

10-درمان سرخک و مخملک

11-دفع اخلاط سینه و ریه

12-درمان کهیر

13-تقویت نیروی جنسی

ترکیب شیر،شکر و خاکشیر برای تقویت نیروی جنسی بسیار موثر است.

14-درمان مسمومیت های غذایی

در مواردی که برای رفع مسمویت های غذایی فرد باید استفراغ کند،خاکشیر را با آب جوشانده و به مریض بدهید؛جوشاندن خاکشیر باعث شکفته شدن دانه هایش شده و کمک به استفراغ مریض می کند.

15-درمان بیماری های ناشی از کمبود ویتامین c

می توان از گل ها و برگ های این گیاه برای درمان بیماری های ناشی از کمبود ویتامین c مفید است.

16-رفع برونشیت،نرم کردن سینه و دفع اسهال خونی

آن نوع خاکشیر که تلخ است برای رفع برونشیت و نرم کردن سینه و درمان اسهال خونی موثراست.

17-دفع سنگ کلیه

برای دفع سنگ کلیه صبح ها قبل از صبحانه خارشتر،خاکشیر و ترنجبین را مخلوط کیند ومیل کنید.

18-پایین آوردن تب

برای پایین آوردن تب یک قاشق چایخوری خاکشیر  را با شربت قند مخلوط کنید و میل کنید.

19-رفع گوش درد

دود خاکشیر برای درمان درد گوش موثر است.مقداری خاکشیر را در یک ظرف بریزید و آن را آتش بزنید بر روی این ظرف یک قیف بگذارید و سرقیف را وارد گوش کنید.

20-درمان جوش های صورت

هر روز صبح قبل از خوردن صبحانه یک قاشق ترنجبین را با دو قاشق خاکشیر مخلوط کنید و به مدت دو هفته مصرف کنید.

21-لاغر شدن

هر روز صبح ناشتا مقداری خاکشیر را درآب ولرم بریزید ،برای خوش طمع تر شدن می توانید کمی شکر به آن اضافه کنید.

22-پاکسازی کبد

برای پاکسازی کبد ، ترنجبین و خاکشیر را ترکیب کنید،این ترکیب باعث نرم شدن مزاج های خشک می شود.البته باید در مصرف این ترکیب احتیاط کرد زیرا این ترکیب یک ترکیب بسیار گرم و تر می باشد و با پاکسازی با سرعت زیاد سبب بیرون ریزی می شود که بیماران صفراوی قادر به تحمل نیستند.

23-خاکشیر در دوران بارداری

مصرف خاکشیر در دوران بارداری به درمان یبوست کمک می کند.خاکشیر را در آب جوشیده ولرم همراه با کمی عسل ترکیب کرده و هر روز یک یا دو لیوان از آن را بنوشید.

مصرف خاکشیر در اواخر بارداری باعث باز شدن دهانه رحم و آسان تر شدن زایمان می شود.

بعضی افراد ممکن است با مصرف خاکشیر سردرد بگیرند،این افراد بهتر است خاکشیر رابا کتیرا مصرف کنند.